یکشنبه, 3 اردیبهشت 1396


 

 
 

ووشو

 

 چانگ چوان

چانگ چوان در ترجمه به معنای مشت بلند می باشد که در ووشو بعنوان سبک مشت بلند شائولین و یا کونگ فوی مشت بلند معروف است . این سبک یکی ازمشخص ترین و بارزترین سبکها  در زمره دسته بندی سیستمهای شمالی است که قرنها به شیوه ها و متدهای مختلف و متنوع در کشور چین مورد تمرین قرار می گیرد . اکثر ورزشکاران رشته ووشو بر این موضوع متوفق القولند که این سبک یک شیوه مناسب و مطلوب جهت شکوفائی استعدادهای فیزیکی افراد , توسعه کشیدگی دامنه های حرکتی و همچنین کمک کننده در ازدیاد قدرت انفجاری و سرعت می باشد. در چانگ چوان حرکا ت بصورت تند وسریع , چابک و با قدرت انفجاری انجام شده و مجری می باید دارای یک ریتم روان  و با اتکا به نقطه های اوج و فرود قدرت و سرعت در بین حرکات می باشد .  در سال 1920 نظریه پرداز ووشو ژدونگ در کتاب خود " طرحی از ووشوچینی " این سبکها را  این طور توصیف می کند .

 همه چیز حول محور نششاط و سرعت , حمله و عقب نشینی با سرعت ,    تحرک وغیر قابل پیش بینی بودن , حریف را در حالت شک و ترید نگهداشتن سعی در استفاده از هر روزنه می چرخد . در نتیجه حریف به قدری مشغول است که نمی تواند دفاع موثر داشته باشد. ار آنجا که از پیش روی و عقب  نشینی  سریع , گریز , حملات بلند و حرکات گسترده بهره می گیرد نام آن چانگ چوان است

 

تايچي چي كونگ؟

تايچي چيكونگ عبارت است از حركات و تكنيكهاي تايچي به علاوة مسائل ذهني و روحي.

دربارة مفهوم تايچي چوان توضيح بيشتري بدهيد.

كيهان يك مجموعة هماهنگ است. بدن نيز مجموعه اي هماهنگ است و هر جزئي از آن به اجزاي ديگر وابستگي دارد. ما رشد مي كنيم و از ياد مي بريم كه از تمام بدنمان استفاده كنيم. به سر، بازوها، ستون مهره ها، پاها و لگن احتياج داريم تا بتوانيم نيازهاي روزمرة خود را برآورده كنيم؛ اما با محدود كردن حركاتمان، از ياد مي بريم كه چگونه قوي، محكم و مؤثر حركت كنيم. در نتيجه، خود را فراموش مي كنيم. تايچي چوان نگرشي به حركت و تجربه اي شخصي در شناخت و درك جوهرة طبيعت است. در طي تمرينات روزمرة تايچي چوان، دوباره مي توان همچون كودك شد، بدون سفتي و اضطراب. در اين راه ما آيينه اي از كل هستيم، جزئي از كيهان. در طي تمرينات تايچي چوان، به تمامي خودمان مي شويم.

تايچي چوان چه كمكي به درمان بيماريهاي جسمي و رواني ميكند؟

بنيانگذاران تايچي حركات و تكنيكها را به شكلي تنظيم كرده اند كه علاوه بر عضلات و تاندونها و مفاصل و ستون فقرات، بر اندامهاي داخلي بدن مثل قلب، ريه، كبد، طحال و كليه ها اثر مستقيم دارند.
به طوريكه در حين اجراي حركات، تمام اعضا، اعم از خارجي و داخلي، به نوعي تأثير مي گيرند و اين راز سلامت نگه داشتن اعضاست.
تنفس آرام و قوي و عميق، حفظ تعادل، حالت رهايي و وانهادگي و حركات موزون به هضم كامل غذا، تقويت عملكرد اعضاي داخلي و بهبود گردش خون مي انجامد. اجراي صحيح تكنيكها، تربيت ذهن و شكيبايي و مداومت در تمرينها راه رسيدن به اهداف سلامتبخش و درماني تايچي چوان است.
آنچه انسانها در دنياي پرتنش و تلاطم امروز به دنبال آن ميگردند آرامش است. اين آرامش را كساني به دست مي آورند كه توانسته باشند خود را پيدا كنند و بر ذهن و افكار خود مسلط شده باشند.
تايچي مانع از بروز عوارض منفي مثل افسردگي، بي تفاوتي، ترس و خودمقصربيني مي شود و تأثيرگذاري و خودآگاهي افراد را افزايش مي دهد.
حركات تايچي چوان را حتي در سنين بالا نيز مي توان به راحتي و بدون هيچ خطري انجام داد. جالب است بدانيد كه همين حركات نرم و آرام دروني بيشترين قدرت را در بدن ذخيره مي كند؛ و رسيدن به اين مرحله ميسر نمي شود مگر با تلاش پيگير و شكيبايي در يادگيري صحيح اصول تايچي چوان.
امروز شاهد آثار درماني اين هنر پرارزش هستيم. چه بسيار بيماراني كه به توصية پزشكان متخصص به تايچي چوان روي آورده اند و چه بسيار كساني كه از اين طريق سلامت خود را بازيافته اند.
علم پزشكي غرب اين مسئله را پذيرفته است كه بيماراني كه بدنشان به دارو و عمل جراحي پاسخ نداده است، مي توانند با تغيير حالات ذهني و عاطفي خود و همراه كردن آن با بعضي از تمرينات انرژي زايي تايچي چوان بهبود يابند.

از چه سني مي شود اين ورزش را شروع كرد؟

تايچي چوان ورزشي است كه محدوديت سني ندارد. انسان از لحظة يادگيري حركات تا زماني كه زنده است قادر خواهد بود به تمرينات تايچي ادامه دهد. محدوديتهايي كه در ساير ورزشها وجود دارد، از قبيل آب و هوا، مكان مخصوص، وسايل مخصوص، لباس مخصوص و حتي هزينة زياد در تايچي چوان وجود ندارد. تايچي را در هر زمان و هر مكان و هر نوع آب و هوا، با هر لباس، بدون نياز به وسيلة خاص و با صرف هزينة بسيار كم مي توان انجام داد.

اين هنر رزمي چه تفاوتي با ساير هنرهاي رزمي دارد؟

جذابيت تمرينات تايچي در زيبايي و ظرافت حركات آن است. برخلاف سبكهاي ديگر، تايچي به فعاليت شديد نياز ندارد. بنابراين حتي در سنين بالا نيز مي توان به راحتي و بدون هيچ عارضه اي تايچي تمرين كرد. بعضي از انواع سخت هنرهاي رزمي، اگر درست انجام نشوند، ممكن است آسيبهاي جدي به مفاصل وارد كنند و در نتيجه براي سنين بالا خطرناك هستند.

درحال حاضر، تايچي چوان در ايران چه جايگاهي دارد؟

بنيانگذار هنر رزمي ووشو در ايران استاد حسين داوودي پناه (داداشي) است. درحال حاضر تايچيكاران زن ايراني زير پوشش انجمن ورزشهاي رزمي در معاونت ورزش بانوان كشور فعاليت مي كنند. اصول يادگيري تايچي چوان به صورت آيين نامه در شوراي مركزي و فني ووشوي فدراسيون ورزشهاي رزمي تنظيم شده و ضمن ارسال به كلية مراكز استانها، در دسترس علاقه مندان به اين ورزش قرار داده شده است.

 

نان چوان

نانچوان یا بوکس جنوبی یکی از سه سبک اصلی و استاندارد ووشو جهان بوده که به علت دارا بودن مشخصات منحصر به فرد خود اعم ازقدرت وسرعت و انعطاف پذیری جایگاه ویژه ای در بین هنرجویان ایرانی دارد . این سبک در قسمت تالو ( اجرای فرم) به سه صورت اجرای فرم استاندارد نانچوان(فرم بدون سلاح با مشخصات سبک) نن گوئن(فرم سلاح چوب) نن دائو(فرم سلاح شمشیرپهن) به مسابقات جهانی والمپیک قدم می گذارد.ودرقسمت سانشو(مبارزه آزاد) با قوانین کاملا"علمی همگام با دیگر سبکهای ووشودرمیادین جهانی حاضرمی گرددنانچوان بطورگسترده ای درجنوب چین تمرین می شود.درزمان سلسله مینگ(1368-1644م)پایه گذاری شده وسبکهای مختلفی دارد.بین مشهورترین آنها پنج سبک وجود دارد.

خانواده ای هو و نگار و کای و لیو و لی  و مو و چندسبک دیگرکه کمترشناخته شده مانند بوکس(پنجه)و(بوکس ببرسیاه).

نانچوان روی حالت چمباته زدن همواره با نقطه ثقل پائین وکارپیوسته پاها تاکید دارد و دارای ضربه های مشت نیرومندی است. نانچوان بوسیله ترکیب حرکات با تعدادی پرش و قدرت پا و نفس کشیدن و صداهای مقطعی تولید می شود.

نانچوان در تمام مناطق جنوب رود CHANGJمشهوریت داردومحبوب میباشد.

  مخصوصا درفی جین گوان دونگ و وهیان وجاین جین و زی جاجین و جیانگ شواز محبوبیت خاصی برخوردار است.

نانچوان یکی از منابع و سرچشمه های بوکس چینی می باشدبا یک سرگذشت وتاریخ دیرینه.

 

 

 

                          

 

 

تمام حقوق اين سايت متعلق به اداره کل ورزش و جوانان استان يزد ميباشد. استفاده از مطالب سايت با ذكر نام و لينك به اين سايت مجاز مي‌باشد.
Designed in
Narvan
 |  Powered by DCMS 3.2  |  Developed & Support By Diba Group