دوشنبه, 2 مرداد 1396

فشار خون را می توان از طریق سه حیطه که شیوه زندگی ما را تعریف می کند مورد بررسی قرار داد، که بتوانیم از ایجاد این بیماری پیشگیری کنیم و یا در صورت وقوع، آن را کنترل کنیم.

فشار خون بالا خطرناک است چراکه باعث سکته مغزی، حمله قلبی ، نارسایی قلبی و بیماری های کلیوی می گردد. هدف از درمان فشارخون بالا، کاهش فشار خون و محافظت اندام های مهم  و حیاتی بدن مانند مغز، قلب و کلیه است که دارای رگ های خونی بسیار ریز هستند و احتمال آسیب در آن ها بسیار زیاد است. بر اساس پژوهش ها کنترل و درمان فشار خون بالا موجب کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی سکته مغزی ،۲۰ تا ۲۵ درصدی حمله های قلبی و بیش از ۵۰ درصد نارسایی قلبی می شود.

در حال حاضر فشارخون بیشتر از ۹۰/۱۴۰ میلی متر جیوه در افراد با سن کمتر از ۶۰ سال و بیشتر از ۹۰/۱۵۰ میلی متر جیوه در افراد با سن بیشتر از ۶۰ سال را فشار خون بالا می دانند. مدیریت فشار خون را می توان از طریق سه حیطه که شیوه زندگی ما را تعریف می کند مورد بررسی قرار داد، که بتوانیم از ایجاد این بیماری پیشگیری کنیم و یا در صورت وقوع، آن را کنترل کنیم. این سه حیطه به ترتیب اولویت شامل: مسائل روانی، تغذیه و فعالیت بدنی و یا ورزشی مناسب می باشند. در این مقاله به مهم ترین راه های کنترل فشارخون بدون مصرف دارو اشاره می کنیم.

اگر مشخص شود که شما دارای فشارخون بالا هستید آن هم در سن جوانی و میان سالی، شاید از مصرف قرص برای کاهش و مدیریت فشارخون خود نگران شوید. شیوه زندگی شما نقش مهمی در مدیریت و درمان فشارخون دارد. اگر شما دارای فشار خون بالا هستید و آگاهانه با شیوه زندگی سالم فشارخون خود را کنترل کنید می توانید مصرف قرص را در سن بالاتری شروع کنید و یا به میزان قابل توجهی مقدار مصرف دارو را کمتر کنید.

  • وزن کم کنید و اندازه دور کمرتان را کاهش دهید

همراه با افزایش وزن فشار خون نیز افزایش می یابد. اضافه وزن داشتن نیز می تواند موجب اختلال تنفس در خواب شود (آپنه تنفسی) که فشار خون را بالاتر می برد. کاهش وزن یکی از موثرترین تغییرات شیوه زندگی برای کنترل فشار خون شماست. کاهش چهار و نیم کیلوگرم وزن، فشار خون شما را کاهش می دهد. همراه با کاهش وزن به دور کمر خود نیز توجه کنید. افزایش وزن در اطراف کمر می تواند خطر افزایش فشار خون را در شما بالاتر ببرد. معمولا  اندازه دور کمر بزرگتر از ۱۰۲ سانتی متر در مردان و ۸۹ سانتی متر در زنان خطر ابتلا به بیماری فشارخون بالا را افزایش می دهد.

  • ورزش روزانه و منظم داشته باشید

فعالیت بدنی منظم و حداقل ۳۰ دقیقه در بیشتر روزهای هفته می تواند فشار خون شما را ۴ تا ۹ میلیمتر جیوه کاهش دهد. بسیار مهم است که فعالیت ورزشی را ادامه دهیم چرا که با قطع کردن فعالیت ورزشی فشارخون دوباره به حالت اول بر می گردد. اگر پیش فشارخونی هستید و فشارخون شما کمی افزایش یافته است فعالیت ورزشی شما را در جلوگیری از ابتلا به این بیماری کمک می کند و اگر در حال حاضر فشارخون بالا دارید، فعالیت ورزشی منظم فشارخون شما را تا مقادیر ایمن تر کاهش می دهد. تا به امروز بهترین نوع فعالیت ورزشی برای کاهش فشارخون شامل راه رفتن، دویدن نرم، دوچرخه سواری، شنا کردن و حرکات موزون است. تمرینات مقاومتی نیز می تواند در کاهش فشار خون به شما کمک کند اما قبل از شروع هر نوع تمرینی حتما با پزشک و متخصص تندرستی و سلامت خود مشورت کنید.

ادامه دارد..

 
  محسن جاویدی/ دکترای فیزیولوژی ورزشی قلب و عروق
 تاریخ ثبت: 1396/02/06     |     تعداد بازدید:132 |
دیدگاه کاربران
تمام حقوق اين سايت متعلق به اداره کل ورزش و جوانان استان يزد ميباشد. استفاده از مطالب سايت با ذكر نام و لينك به اين سايت مجاز مي‌باشد.
Designed in
Narvan
 |  Powered by DCMS 3.2  |  Developed & Support By Diba Group